Jak by měl Club Penguin skončit?
Jeden z původních návrhářů Clubu Penguin Screenhog, který upozornil na masivní propouštění a uzavření pobočky v Brightonu, se včera rozhodl sepsat článek o tom, jak by měl podle jeho názoru Club Penguin skončit.
V Clubu Penguin jsem začal pracovat téměř před deseti lety (9. května 2005, pokud vás to zajímá). Tehdy jsem netušil, že se z toho stane něco tak velkého… Myslel jsem si, že to bude hra, na které budu chvíli pracovat, bude se jí bavit tak 100 000 lidí, a pak vyšumí a já se vrhnu na něco nového. Ale pak se Club Penguin hrozně zvětšil a já si začal myslet, že tenhle podivný virtuální svět neonově zbarvených tučňáků nosících oblečení vydrží navždy.
Včera, když bylo významné množství zaměstnanců – včetně několika mých blízkých kolegů – propuštěno, jsem se probral do reality. Nikdy jsem si nepotřeboval více připomínat, že všechny světy jednou skončí a i když si myslím, že Club Penguin tu ještě pár let bude, ani on se tomu nevyhne. Takže se sám sebe ptám: Jak by měl Club Penguin skončit?
Abych mohl na tuto otázku řádně odpovědět, měl bych vysvětlit pár věcí o byznysu vytváření virtuálních světů. Většina virtuálních světů se nestane moc populárními. Navzdory všemu se to Clubu Penguin povedlo, což můžete vidět na tomto velmi vědeckém a značně podrobném grafu:
Prvních pár let CP rostla popularita, počet uživatelů a příjem. (Dá se říct, že až příliš rychle – nejednou to v roce 2006 vypadalo, že se servery CP zhroutí pod tíhou vlastní popularity.) Vzkvétal jako všechny populární zábavní franšízy, ale stejně jako u ostatních, ani tady křivka nevydrží růst věčně. Nakonec začala vypadat nějak takto:
Křivka se začala vyrovnávat. Nerostla tak rychle jako dřív. Kdybychom na ni nebrali zřetel, brzy by začala sklouzávat, ale to samo o sobě nebylo znepokojující, vlastně to bylo úplně normální. Spousta druhů zábavných aktivit má takovouto křivku kolísající popularity; hudební skupiny, televizní seriály, filmové franšízy. Otázka zní, co s tím. Pokud bychom nechali vše při starém, křivka by spadla a to bychom nechtěli, a tak jsme CP popostrčili.
A co konkrétně, že ho to popostrčilo? Kdyby šlo o seriál, byl by to nějaký nečekaný vývoj, nebo napínavá situace na konci epizody. U MMO jako je World of Warcraft lidi pořád přitahují každoroční rozšíření obsahu. V případě CP bylo těchto popoháněčů, jež měly prodloužit jeho život, popularitu a výnosy, hned několik. Přidání více jazyků. Větší zaměření na členství při párty, prodej v obchodech, hry na konzole, přechod na mobily atd.
To jsou skvělé věci v životě každého projektu a opravdu fungují… Na chvíli.
Ale nakonec tyto popoháněče nepomáhají tak jako dřív. Aby hra přežila, musí být přijata drastičtější opatření. Někdy lidé dokonce ztratí svou práci, stejně jako ztratili včera.
A co teď? Skončí Club Penguin? Ano. Ne nijak brzy, ale jak jsem řekl, všechny světy umírají. Otázkou je jen jak a kdy. Takže jak nejlépe může CP skončit. No, nechceme tohle:
Naneštěstí, spousta virtuálních světů takto opravdu skončí. Dostanou se do bodu, kdy se vydavatel rozhodně, že už mu prostě nestojí za to je udržovat a podporovat a vyrve zástrčku.
Myslím si, že takto skončí i CP? Ne, nemyslím, a co bych pro CP opravdu chtěl je, aby společnost začala plánovat dlouhodobou strategii, aby to nedotáhli k grafu nahoře, ale spíš k tomu dole:
Ostatní stránky jsou na tom úplně stejně. Webkinz často uváděná konkurence Clubu Penguin má ke své někdejší popularitě daleko, ale ještě neskončilo. Ještě starší Neopets taky pořád fungují. Ultima Online – MMO, které začalo v roce 1997 a skoro se po něm slehla zem – nejenže pořád funguje, ale v některých měsících dokonce získává na popularitě.
Jak? Jak je to možné? Jak se Club Penguin může udržet i do dalších let? Díky vám – komunitě hráčů CP. Takovou hru udržuje více něž cokoliv jiného oddané publikum. Dokud se dost lidí zajímá o to, jestli něco pořád existuje, tak by bylo finančně nerozumné je nechat odejít.
Nevím, jak přesně bude budoucnost CP vypadat, ale já bych to udělal takto: Ze všeho nejdřív by každotýdenní aktualizace hry musely být menší, aby odpovídaly výnosům hry. Oživil bych některé staré párty a udělal je přesně takové, jako předtím. – nebyl by v nich žádný nový obsah, ale alespoň byste je mohli znovu zažít. Byla by k dispozici spousta starého oblečení a nábytku.
A kdybych se podíval ještě dál, do finálových let života CP (ať je to kdy chce), populace tučňáků by byla menší, ale hráči by byli oddanější. Mnohem větší procento hráčů by bylo ze starých časů, kteří by hru hráli už několik let. Velké, dech beroucí akce by byly méně časté, ale nahradily by je párty s osobitým humorem. Akce by byly trhlé a konaly by se protože proč si tento měsíc neudělat párty s kovboji a astronauty?
A kdyby konečně nadešel čas, aby CP zavřelo krám, tak by ten poslední měsíc byl smutný, ale zároveň plný radosti díky společným vzpomínkám a novým světům, které jsou připraveny se zrodit.
Tak bych to udělal já. V to doufám pro CP. Ale nezáleží na tom jak to skončí, pro mě je úlevou to, že jsem byl součástí něčeho velkého, co pomohlo milionům lidí po celém světě kolébat se a poznat nové přátele.
Přeloženo ze Screenhogova blogu.